سرماخوردگی در بارداری | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

سرماخوردگی در اوایل بارداری

سرماخوردگی در بارداری : دوران بارداری یکی از زیباترین دوران ها در زندگی هر زنی است اما درعین حال وضعیت ویژه بدن در دوران بارداری نیازمند مراقبت بیش از پیش بوده و این مسئله می تواند نگرانی هایی را برای خانم های باردار ایجاد کند. سرماخوردگی در بارداری نیز هرچند به عنوان یکی از بیماری های کم خطر شناخته می شود، اما در دوران بارداری به علت شرایط ویژه جسمی مادر میتواند خطرناک بوده و نیازمند توجه ویژه ای است.

علت سرماخوردگی در دوران بارداری

هر واقعه ای که در دوران بارداری برای مادر ایجاد می شود، مستقیما بر روی جنین نیز تاثیرگذار خواهد بود از این رو حفظ سلامتی مادر در دوران بارداری نیازمند توجه و مراقبتهای بیشتری است. همچنین سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری تضعیف شده و همین مسئله خطر ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش میدهد.
بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از بیماری های شایع خصوصا در فصل زمستان است اما مراقبت های دوران بارداری در این وضعیت کمی حساس تر و متفاوت تر خواهند بود.
سرماخوردگی در بارداری | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

علائم سرماخوردگی در دوران بارداری

• عطسه
  • آبریزش بینی
  • سرفه های آزاردهنده و خلط دار
  • سرفه های خشک
  • اشک ریزش
  • گلودرد
  • تب جزئی یا بدون تب
  • سردردهای کمابیش شدید

درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

به توصیه پزشکان لازم است فرد باردار در 12 هفته اول بارداری از مصرف هرگونه دارویی بپرهیزد چراکه در این بازه زمانی، اندام های حیاتی جنین درحال رشد بوده و مصرف هرگونه دارویی خصوصا بدون تجویز پزشک می تواند ضررهای جبران ناپذیری برای جنین ایجاد کند.
همچنین توصیه شده است که پس از هفته 28 بارداری نیز لازم است مصرف هرگونه دارویی تحت نظارت پزشک انجام گیرد. بنابراین محرز است که در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین، مصرف هرگونه دارو صرفا با تجویز پزشک جایز است.

داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی در بارداری

همانگونه که گفته شد مادر صرفا مجاز است تا در فاصله هفته 12ام تا 28ام بارداری و تنها با تجویز پزشک متخصص دارو مصرف کند. انواع داروهای قابل استفاده برای درمان سرماخوردگی در این دوران شامل موارد ذیل میگردد:
  • پماد منتول برای قفسه سینه، شقیقه ها و زیر بینی
  • چسب های تنفسی بینی که برای بازشدن راههای تنفسی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • داروی سرفه (آبنبات سرماخوردگی در بارداری) یا قرصهای مکیدنی گلو
  • استامینوفن (تیلنول) برای درد، گرفتگی عضلات و تب
  • داروی مهارکننده سرفه در شب
  • داروی خلط آور در روز
  • کربنات کلسیم (میلانتا، تامز) یا داروهای مشابه برای درمان سوزش سردل، تسکین حالت تهوع یا مشکل معده
  • شربت ساده سرفه
  • شربتهای سرفه دکسترومتورفان (روبیتوسین) و دکسترومتورفان گوایفنسین (روبیتوسین DM)
به یاد داشته باشید که مصرف داروهای همه کاره که از مواد تشکیل دهنده مختلف برای مقابله با علائم بسیاری از بیماری ها ترکیب شده اند، برای مادر بسیار خطرناک می باشد.

داروهای غیرمجاز در درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

داروهای زیر در زمره داروهای پرخطر برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری بوده و مصرف آنها بدون تجویز پزشک اکیدا ممنوع است.
  • آسپرین (بایر)
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve، ناپروسین)
  • کدئین
  • باکتریم (نوعی از آنتی بیوتیک)
درنهایت به خاطر داشته باشید که به علت وضعیت جسمانی ویژه مادر در دوران بارداری توصیه می شود پیش از هرگونه اقدامی درخصوص درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با متخصص زنان و زایمان ؛ مشورت کنید.

جهت تماس و کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه‌ی خدمات دهی کلینیک شبانه روزی آریا فولادشهر می‌توانید

به صفحه‌ی تماس با ما مراجعه فرمایید.

ما را روی نقشه بیابید

مطالب بیشتر: